top of page

Omniliya

אומניליה 

 ॐनीला

אמנות המיניות

במהלך ההיסטוריה הוצגו זוויות ראייה מנוגדות כל כך לגביי ההיבטים הפסיכוסומטיים של המיניות,
עד כי קשה לדעת ב...מה להאמין !
במהלך חיי ניסיתי למצוא דרך מחשבה אשר תסייע לי להתבונן בתפקוד המיני שלי,
ותתאים לאופן ראייתי את אחדות הגופנפש שלי.
בזמן בו חקרתי את אמונותיי המיניות ורגשותיי המיניים ובמקביל את האסכולות התיאורטיות
השונות אשר התפתחו ביחס לנושא זה, מצאתי את עצמי נמשך לשתי גישות מיניות לגביי מיניות וגופנפש
הנראות מנוגדות זו לזו, מוצאה של האחת הראשונה במזרח ושל האחרת השנייה במערב.

 

יוגה טנטרית ומיניות

כל אחת משיטות היוגה מדגישה דרך מסוימת להתפתחות עצמית וצמיחה אישית.
אחת מן השיטות כוללת מבחר אמונות, נוהגים וטקסים.
יש סוגי יוגה רבים בהם משותפת האמונה כי מעורבות מינית מפריעה להתפתחות רבה יותר של העצמי
ולפיכך יש להימנע ממנה אם זה אפשרי.
גישות של פרישות מינית למען צמיחה רוחנית מקובלות למדיי במסורות דתיות רבות בעולם.

בשדה העצום המסתורי של היוגה הטנטרית קיימת האמונה כי המיניות עשויה להיות כלי נפלא
להעצמת המודעות העצמית .

" היוגה הטנטרית טוענת כי כמות עוצמה של אנרגיה צבורה במיניות, וכאשר משחררים אותה
מקצהו התחתון של עמוד השדרה, היא מסוגלת לעלות בחוט השדרה ולהביא הארה אלוהית למוח "
(מאת : "William Thompson : Passage About Earth ")

תלמיד היוגה הטנטרית מאמן את גופו ואת רוחו במטרה לשלוט לא רק בשריריו, בעצביו וברגשותיו
אלא אף במחשבותיו.
עד אשר הוא מסוגל להשיג ולקיים מיקוד של כל גוף הנפש בנקודה חדה אחת.
אין זה קל כפי שזה נשמע ; לפעמים מקדישים תלמידי היוגה את כל חייהם לחתירה לקראת מטרה זאת מבלי להשיגה.
אחרי שהיוגי למד להשיג שליטה בעצמו על-ידי הרפיית מתח הגוף, הדממת הפטפוט הפנימי
ושחרור חסימות אנרגיה,
הוא מוכן להתחבר לבת או בן הזוג אשר להם יש את האנרגיות המשלימות את שלו או שלה
באופן בו יחד הם יוצרים שלם.
זה דגם האיחוד הראשוני של שיווה ושאקטי, של האינג והייאנג, של הזכרי והנקבי.

בחוויית העילוס הטנטרי אשר נקראת "מאיטונא",
עוברים הנאהבים סוגים שונים של מדיטציות וטקסים
לפי שהם יוצרים מגע גופני בפועל.
טקסים והכנות אלו נועדו על-מנת לייצר קשר רוחני חזק בין שני הנאהבים.
וכמו כן, לברוא אווירה של קשב עמוק וכבוד להתחברות המינית העתידה.
אחרי שהושלמו המדיטציות המקדימות, מתקדמים שני הנאהבים למגע בין אברי המין
בעוד הם מקיימים את הקשר הרוחני העז אשר השיגו בעמל כל כך רב.
במיזוג כזה, ה "אחים בנפש" מחברים את גופותיהם, ליבותיהם ונשמותיהם.
מגע מלא זה של הגופנפש  מאפשר להם לאדות את המגבלות והקצוות האישיים שלהם
לתוך החלל והמרחב הרוחני אשר יצרו סביבם וביניהם.
כאשר הנאהבים מתאחדים בדרך זאת, יש מעט מאוד תנועה גופנית בפועל
ואין כל פעילות שכלית ובמקום זאת הנאהבים מנסים להתחבר ולהיות מודעים ל :

 

" שטף זרמי הפראנה ביניהם, כאשר החזקה בהם הוא נקודת המגע בין אברי המין.
ריכוז זה הוא לא כפוי או מתוח, אלא מתבצע באופן מנותק כמעט רדום.
בהדרגה, כל אחד מבני הזוג, ייעשה מודע לתחושה נעימה וגוברת,
הגדלה בעוצמתה כאשר אנרגיה נפשית עוברת דרך אברי הפריון, המרכזים והצ'אקרות "
(Tantra – The Yoga of Sex : Garison )

 

כפי שגוברת העוצמה וגובר המיקוד של החוויה לקראת אורגזמה,
המרחב הרוחני בין הנאהבים ממשיך להתרחב, ומאפשר לכול שותף להרגיש פתיחות ושמיימיות.
ביוגה הטנטרית, הנאהבים לא משתדלים להשיג אורגזמה.
למעשה, אם הם כלל משתדלים, הרי זה להימנע מאורגזמה.
כפי שציינתי בכתיבתי על האתה יוגה, אנחנו מתמודדים עם קצוות רבים ועוברים מעליהם
בתהליך גילוי הגבולות והמגבלות שלנו.
בהאתה יוגה מתבטאים קצוות אלו במאמץ ובמתח ;
גם ביוגה הטנטרית מתבטאים קצוות אלו במתח ובמאמץ, אבל שם נמצא קצה חשוב נוסף
אשר כנגדו מפעילים שני הנאהבים את הגופנפש שלהם וקצה זה הוא האורגזמה עצמה.
הנאהבים שואפים להתקרב כל כך עד להתפרצותה עד אשר יחוש את עוצמתה ותפארתה
מבלי להיכנע למימושה ולסיומה.

 

" על ידי שהייה קרוב כל כך לפורקן האורגזמי בלי להניח לו להתרחש,
היוגי הטנטרי מאפשר לאנרגיות שלו להצטבר ולהתעצם,
ובכך להגדיל את העוצמה והכוח הזמינים לו כאשר האנרגיה הקונדאלינית ממשיכה לזרום ולהאיר את הווייתו.

מאחר והאורגזמה היא שיא הזמן, היוגי הטנטרי מקווה על-ידי פתיחת מסתוריה
הוא ישתחרר מכבלי הזמן ".       
( "Passages About Earth" : Thompson )

 

" כך אנחנו רואים בטקס ההתעלסות הטנטרית, המגע המיני עצמו נתפס בדרך בה שני אנשים
יכולים ליצור מגע רוחני אינטימי.
מטרת האיחוד המיני היא להשתמש בחיבור ובתשוקה האורגזמית בתור דרך לחקירת הפרט ולפיתוחו באופן יותר מלא.
ב "מאיטונא" מנסים שני הנאהבים להתמזג עם בן או בת זוגם בדרך אשר תמוסס לחלוטין
את הכבלים החומריים המפרידים ביניהם ואשר הופכים אותם לאנשים נפרדים.
עם התחברות זאת נוצרת מודעות מוגברת לאנרגיה הקונדאלינית ולנתיבה העולה בעמוד השדרה.
על-ידי הפעלת אנרגיה זאת, ניתנת לנאהבים הזדמנות להשתמש באנרגיה הקונדאלינית
כדי להגביה את מודעותם ולהפוך את המיקוד המיני לחוויית "הארה" אמתית. "

 

אני יודע כי מדי פעם לבשו יחסי המין שלי
את כל המסכות והדמויות הללו,
ואני גם יודע כי כל אחת ואחת מהן היא "אני",
אני לא חושב כי זה הגיוני להציע
שיש רק אחת מכול הדרכים הללו אשר היא תמיד "נכונה" יותר מן האחרות.
להיפך,
כוונתי היא לחלוק עמכם כמה מן השאלות והתהיות אשר ריתקו אותי בנושא המיניות,
ולהזמין אותי לשפוט את הדברים בעצמכם.
אני יודע כי הקונפליקטים הקיומיים אשר חשתי בנוגע לקיומי משקפים את כל הגופנפש שלי
ולפעמים אני מוצא את עצמי רוצה להיפתח ולחבק את העולם כולו, לפעמים אני סגור,
פוחד להיפגע והידחות, חלקים ממני רוצים להיות חופשיים ועצמאיים,
וחלקים אחרים שואפים לביטחון וליחסים עם אישה אחת.
כתוצאה מכך,
ככול הנראה קיים בי מתח מתמיד ביחס לצרכיי המיניים והרגשיים אשר מתבטא אצלי
באגן, בבטן ובחזה, בצוואר ובפנים – בפרצוף.
לפעמים אני מרגיש כאילו הפנמתי רבות מן השאלות חסרות המענה של זמננו,
וכי בזמן בו תרבותנו משתדלת למצוא תשובות לסוגיות אלו, גם גופי חותר להגיע לכדי בהירות.
ואולם,
במונחי החוויה והביטוי המיניים שלי עצמי גיליתי כי כפי שאני נעשה מודע יותר
וככול שהגופנפש שלי בריא יותר, כך גם התחושות המיניות אשר אני חווה נעשות יפות יותר ודינמיות יותר.
במיוחד מצאתי כי כאשר גופי מכוונן היטב ונקי מחסימות,
הוא מסוגל לרגישות מוגברת ולחוויה רגשית מורחבת.
וכאשר אני כנה ומודע אז אני מוצא כי יחסי עם אהובתי נעשים ישירים, משינים ואוהבים יותר.

 

גיליתי כי רולפינג, פלדנקרייז, ביו-אנרגיה ויוגה, אם למנות רק אחדים מעטים,
הם תהליכים אשר אפשרו לי ללמוד את טבע הגופנפש שלי,
וכתוצאה מכך אני מסוגל להניח לכול הגופנפש שלי להרגיש מיני כאשר אני עסוק בהתעלסות,
בעוד שלפני כן, תחושותיי המיניות היו בעיקר בפין ובפנטזיות שלי.
לכן, מתוך סיבות ברורות,
אני במיוחד נמשך לבהירות ולישירות אשר בתיאוריה של רייך
בנוגע לתפקוד מיני חופשי מחסימות וגם לאמונה הטנטרית כי האיחוד המיני עשוי להוות נקודת מוצא לספירות הגבוהות יותר של ההתפתחות העצמית והמגע הבין-אישי.


ההשקפה הראשונה פותחה על-ידי וויליאם רייך המנוח,
ההשקפה השנייה נולדה מתוך התיאוריה, הפילוסופיה והמעשה של היוגה הטנטרית,
וכאן הניסיון לחלוק עמכם את הדרכים להבנת מיניות ופעילות מינית
במסגרת תפישה הוליסטית של הגופנפש,
מקובל לחשוב כי שתי גישות אלו הן שונות
אך אני חושב כי תופתעו למצוא עד כמה הן דומות למעשה בתחומים מסוימים.

אני מוצא את זווית הראייה המזרחית הזאת מרתקת מפאת קווי הדמיון
כמו גם ההבדלים בין זווית התפישה המזרחית למחשבה המערבית המשוחררת,
כפי שמוצתה בעבודתו של רייך.

בתפישה המזרחית הגופנפש נתפש בתור שלם.
אדם פתוח ולא חסום היה מסוגל פוטנציאלית לחוות הנאה מינית
אשר שיאה היה מתבטא באורגזמה מלאה ובפורקן מתח ומטען מיניים.

רייך הכיר בכך שטבעם המיני של בני – האדם זהה לטבעם הכללי,
וכי כדי שאדם יתפקד באופן שונה בתחום המיני,
עליו לשנות תחילה את כל המערכת הפסיכו-רגשית שלו.
רייך הרגיש וחש כי פורקן האנרגיה המינית באמצעות חוויה קצרה של אורגזמה
אשר מלווה באיבוד זמני של ההכרה, הנו ההישג הרוחני הגבוה ביותר אשר האדם יכול לחוות,
וכי התנסות זאת תעניק לאדם חירות וחופש מנוירוזות פסיכוסומטיות
וכמו כן תבטיח חיים בריאים ומספקים.

 

נקודת ההשקפה של היוגה הטנטרית חווה את הגופנפש בתור שלם אחד.
גם שם קיימת ההכרה כי כל עוד האדם חסום וחסר מודעות עצמית,
הוא לא יהיה מסוגל לחוות את המיניות במלואה.

כמו בשיטתו של רייך,
היוגה הטנטרית משקיפה על המיניות כמדד נוסף לדרגת חיוניותו ומודעותו של האדם,
וליכולתו ליצור יחסי שיתוף כנים ובוגרים עם האחר.
היוגה הטנטרית מאמינה כי כדי לחולל שינוי בהרגלים המיניים של הפרט,
יש להכשיר לכך את כל הגופנפש.

 

בתוך שתי התיאוריות האלו, קיימת גם ההסכמה כי צבירת האנרגיה המינית ומיקודה,
בניגוד לפיזורה וכליאת שחרורה, היא מטרה אשר ראוי להשיג אותה וראוי ליהנות ממנה.
כאן מסתיים הדמיון בצורה חדה.

 

בעוד ש, רייך הרגיש וחש כי הערך העליון של החוויה המינית הוא בפורקן האורגזמי,
היוגה הטנטרית רואה את הערך העליון של החוויה המינית ביכולתה הייחודית
לאפשר לשני בני-הזוג למזג את הגופנפש שלהם בדרך המשחקת בגבול האורגזמה
כדי לנתב את האנרגיה הקונדאלינית כלפיי מעלה בעמוד השדרה
ועל-ידי כך לנצל את האינטרקציה הזאת לחקירה ולפיתוח של מרכזים ונקודות מבט גבוהים יותר.

 

כאשר אני בוחן באופן שכלי שתי גישות אלו על המיניות,
אני מרגיש את עצמי נמשך לישירות ולבהירות בקריאתו של רייך לביטוי ולשחרור מיני.
כמו גם לגישה הטנטרית ואשר על-פיה האיחוד המיני אכן מסוגל להיות הארה רוחנית.
ובכול זאת, במסגרת חיי הפרטיים אין ספק כי התאמצתי להגיע להבנת משמעות המיניות.

במובן מסוים,
אני מרגיש כמעט חצוי בין שני דורות,
והמוסר השונה אשר שני דורות אלו מייצגים.
מצד אחד,
חונכתי להאמין שמיניות היא דבר פרטי, משהו אשר מתחלקים בו רק עם שותפך לנישואין.
במסגרת זאת, המיניות היא לא דבר אשר דנים בו בחופשיות ועוסקים בו בקלות ראש.
להשקפות אלו מתקשרות מערכות שלמות של גישות וקביעות בנוגע ליחסי גבר ואישה,
משפחה ויציבות רגשית.

במסגרת זאת הגבר הוא המפרנס, התוקפן, הבעל, וזאת הייתה דרכם של סבי וסבתי,
ואשר עד מותו של סבי היו נשואים באושר במשך חמישים ותשע – 59 שנים.
בשינויים קלים זאת גם דרך החיים של הוריי,
אשר נשואים למעלה מארבעים – 40 שנים באהבה ובמונוגמיה.
היה לי מזל, כי הוריי ממש מאוהבים ומכבדים מאוד זה את זה.
גדלתי במסגרת משפחתית אוהבת וקרובה.
בעיניי היחסים של אהבה-חיים מונוגמיים מסמלים יופי ויציבות.
נראה כי סוג זה של יחסים מסייע לפתח בהירות, רגישות ומחויבות,
תכונות הנחשבות מעודדות אהבה בין שני אנשים.

מצד שני,
גדלתי עם דור של גברים ונשים אשר עבורם המיניות היא דבר משתנה, מלהיב ושובב.
במשך חיינו דיברנו על מין בגלוי, החלפנו בני זוג בחופשיות יחסית והתנסינו במין בקלילות.
בד ובד עם הרגלים וגישות אלו, צמח והתפתח מוסר חדש, אשר שם דגש חזק מאוד
על חופש אישי, בחירה, עצמאות, שוויון בין המינים וביטוי גלוי של רגשות.
החיים הנינוחים השטחיים יותר של מאהב/ת בדור חדש זה
וסגנון חיים יחסית חופשי ממוסרות, התחייבויות אורכות טווח ויציבות מוקרבות לעתים קרובות
בעבור אינטנסיביות קצרת חיים והרפתקה קלילה, במן בו אהבה ומיניות לובשות משמעויות וצורות חדשות.
וודאי כי יש חסרונות רבים להעדפות של שני הדורות האלו.
כמה מהדוברים השמרניים יותר מבקרים את ה"מוסר החדש" כחסר אחריות ולא בוגר
ואולי אפילו בלתי מוסרי.
ומצד שני,
רבים מבני דורי מרגישים כי סגנון החיים של הורינו משקף מסגרת התייחסות נוקשה,
מוגבלת יותר ואפלייתית לגביי שני המינים.

לדעתי,
הרבה מן הבלבול המיני אשר כל כך נפוץ בימינו נובע מן העובדה כי רובנו כמו "בני כלאיים"
בין שתי העדפות סגנון אלו.
ראיתי רבים מחבריי הנשואים מפנטזים על החופש והרפתקנות של סגנון החיים הפנוי.
וכמובן, קיימים אלו אשר מנסים לשלב את שני העולמות ולרוב ללא הצלחה.
בתחום זה, התבוננתי כיצד כמה מחבריי הנשואים בודקים את גבולות ה "נישואים הפתוחים",
וראיתי מספר הולך וגדל של זוגות נשואים הופכים ללא נשואים.
         נוסף לכך, לפעמים אני גם מרגיש היסוס מסוים בקשר לשאלה כיצד להתייחס לתחושות המיניות עצמן,
מאחר שנחשפתי לכול מיני דעות ביחס להתנהגות מינית – מאמצעי התקשורת

וממחקרי בהתפתחות הגופנפש ומן ההתנסות האישית.
לפעמים אני תוהה : האם אני מתעלס לצורך פורקן אנרגיה ?
כדי לזכות בתמיכה רגשית ?
האם זאת דרך להעביר לאשתי את רגשות אהבתי ?
האם למען המפגש הרוחני ? האם למען האתגר האנוכי ?
האם למען ההזדמנות לצמיחה אישית ?
האם למען העשייה הפיסית בתור אמצעי לביטוי עצמי ?

רייך ומיניות
וילהלם רייך חי ופעל במחצית הראשונה של המאה ה – 20,
הוא למד רפואה ופסיכיאטריה בווינה בתחילת שנות ה-20 וה-30.
ההשפעה העיקרית על התפתחותו המוקדמת של רייך הייתה זאת של זיגמונד פרויד.
הרבה ממה שרייך טען  בשנות ה-20 וה-30, זכה להערכה ולהכרה רק בזמן האחרון (שנות ה-70 של המאה ה-20).
לאמיתו של דבר אני מרגיש כי אין הוגה דעות או מרפא מערבי בן –זמננו,
אשר תרומתו תשווה לתרומתו והבנתו של רייך את הגוף נפש במושגים של שיריון אופי ומתח פסיכוסומטי.
בעיניי רייך, האנרגיה המינית נחשבת לאנרגיה הנעלה ביותר,
וחופש מיני היה השאיפה העליונה.
גישה זאת מתבטאת ברשימה מתוך יומנו האישי של רייך בתאריך : 1.3.1919,
(זאת השנה בה רייך היה עתיד לפגוש את פרויד), ציטוט :

" אולי המוסריות שלי מתנגדת לזה. ואולם, מתוך התנסות אישית, ומתצפיות בי ובאחרים,
אני משוכנע כי המיניות היא המרכז סביבו סובבים כל החיים החברתיים כמו גם חייו הפנימיים של הפרט".
 The Function of the Orgasm" by Wilhelm Reich"

זה נראה כי על-פי תפישתו של רייך, האדם הבריא,
הוא מי שעוסק בפעילות מינית אוהבת ונטולת עכבות,
המובילה לאורגזמה מספקת עמוקה.
לעומת האדם הלא-בריא, בגלל סימפטומים נוירוטיים ותכונות אופי נוקשות, אשר לא מסוגל להתמסר באופן מלא לעוצמת המפגש המיני, וכתוצאה מכך הוא לא מסוגל לחוות אורגזמה מלאה ופורקן מלא של האנרגיה המינית.
למעשה, רייך טען כי כל הסימפטומים הנוירוטיים קשורים בדרך כלשהי לאנרגיה מינית חסומה.
מתוך הניסיון להבין באורח מלא יותר,
כיצד החוויות המיניות מתקשרות למצבו הכללי של הגופנפש,
החל רייך לתחקר את מטופליו ישירות על אודות הפעילות המינית שלהם – מעשה זה נחשב
על-ידי חבריו הפסיכיאטריים הווינאיים כחריג ורדיקאלי באופן קיצוני.
רייך גילה כי כמעט כל המטופלות שלו לא חוו אורגזמה באופן קבוע,
וכי רבים מהמטופלים הגברים גם הם לא חוו אורגזמות.
לגברים היו אולי זיקפות ופליטות, אבל הם לא התנסות ב...מה שרייך הגדיר בתור אורגזמה אמתית.
בנוסף על-כך גילה רייך
כי אנשים שונים מסוגלים להיסחף בשטף האורגזמי בדרכים שונות,
וזה נראה כי יש דרגות איכות שונות מבחינת החוויה האורגזמית.
אם בכלל נחוותה חוויה אורגזמית.
ליכולת לפרוק אנרגיה של גופנפש באמצעות החוויה המינית רייך קרא "פוטנטיות אורגזמית".
והוא הגדיר אותה:
 "היכולת להיכנע לשטף האנרגיה הביולוגית ללא כל עכבה ;
היכולת לפורקן מלא של כל הריגוש המיני המצטבר באמצעות התכווצויות מענגות בלתי-רצוניות של הגוף".
Die Therapueutische Bedentung der Genital Libido" by Wilhelm Reich "

רייך שם דגש כה רב על המיניות ועל התפקוד האורגזמי משום שחש כי מבין כל המנגנונים
הביו-אנרגטיים האנושיים, האורגזמה היא התהליך היחידי אשר נועד לשחרר לחץ וחרדה בדרך היעילה ביותר, באמצעות האיחוד המיני ופורקן המתח הנובע ממנו.
כאשר המטען המצטבר הזה איננו נפרק בהצלחה מן הגופנפש,
הוא מתחיל להשפיע על האופי ועל התנהגות הפרט בדרכים לא בריאות.
רייך הוסיף וטען שלא זו בלבד שיש קשר בין תפקוד מיני לקוי והתנהגות נוירוטית,
אלא כי אנרגיה מינית חסומה למעשה מעודדת התנהגות נוירוטית,
על-ידי כך שהיא מקשיחה את זרם הרגשות הבריא דרך הגופנפש.
כאשר רגשות אלו קופאים באופן שכזה, אז הם הופכים למשהו אשר רייך כינה "שיריון אופי".
לפי וולט אנדרסון :
" שיריון אופי הנו מין מחלה בפני עצמה, הקפאה של האישיות הספונטנית-לשעבר בתבניות התנהגות נוקשות".

רייך גם קישר תיאוריית אופי זאת לתיאוריה שלו על האורגזמה
ואשר על-פיה אופי הוא דבר המתפתח מתוך מיניות חסומה ;
" האישיות ה 'גניטאלית' (* גניטאלי= של אברי המין) הפעילה במלואה
ניחנה בזרימה דמויית זן, וכמעט איננה בגדר אופי ". 
"Strange Prophet" By Walt Anderson
בניסיונו להבין במלואו כיצד נוצר שיריון האופי ואת השפעתו על התפקוד המיני של הפרט ,
הגביר רייך את התעניינותו בדרכים השונות בהן שיריון האופי
היה קשור כאילו למבנה הפיזי ולתפקוד הווגטטיבי ראשוני.
בנקודה זאת הוא סובב את כסאו כך שיוכל לראות את מטופליו,
וכך החל להסיט את התמקדותו הקלינית מן החומר המילולי השכלי הטהור לזרימות ולצורה של הגוף הפיסי.
כאשר עשה זאת, הוא שם לב, כי שיריון האופי וההתנהגות הנוירוטית הנלווית אליו,
תואמים באופן ישיר את הנוקשות והמתחים הגופניים הספציפיים.
תצפיותיו של רייך הובילו אותו לתגלית הדרמטית על-פיה כל החסימות והקונפליקטים הפסיכו-רגשיים
מתמקמים ברקמת השריר של הגוף, ביוצרם את מה שהוא מכנה "שיריון הגוף".
שיריון-הגוף – בן זוגו הגופני של שיריון-האופי,
משמש לצפות את האדם בקליפה שרירית מגינה משל עצמו.
לא זו בלבד כי קליפה זאת מבודדת מפני גירויים מזיקים ומכאיבים,
אלא היא גם מגבילה את הרגשות המסוגלים לזרום פחות דרך הגופנפש.
והתוספת החשובה היא כי גם התפקוד המיני הבריא פוחת.

מאחר שרייך ראה בתיפקוד מיני ו ב"פוטנטיות האורגזמית"
ביטויים ישירים לדרגת המודעות והחיוניות האמתית של מטופליו,
הוא הציע כי השיריון משמש לשים מכשולים בפני זרימת החיים באורגניזם.
הכרתו כי האנרגיה הפסיכו-רגשית (מה שפרויד כינה "ליבידו") היא כנראה בעלת ממשות,
והוא קרה לביו-אנרגיה זאת "אורגון", והיא גורמת לשינוי דרמטי בתהליך הריפוי.
כי אם שיריון האופי תורם לאומללות הגופנפש, משתכן בפועל בתוך הגוף, מדוע לא לנסות להקל ולהמיס את השיריון, ועל-ידי כך גם את הנוירוזות, בעבודה ישירה עם הגוף ?

מן הרגע בו החל לשלב טיפולים גופניים ותרגילי נשימה בתהליך הריפוי, מצא את עצמו רייך מתרחק במהירות מהאסכולה הפרוידיאנית של הפסיכואנאליזה, אשר לא זיהתה את הגוף בתור חלק מתהליך הריפוי, כמו גם מן הרפואה הפסיכוסומאטית המסורתית, משום שנגיעה במטופלים באופן כזה הייתה אסורה לחלוטין.

 

ככול שרייך המשיך לעבוד בצורה החדשה של התרפיה שלו, כך התחזקה אמונתו בכך שהדרך היחידה לשחרר את מטופליו מנוירוזות היא, ראשית כל, להמיס באופן תראפויטי את שיריון האופי והגוף הכובל אותם ולא מאפשר את זרימת החיים דרך הגופנפש שלהם.
לאחר מכן,
כאשר היו מסוגלים לזרימה אנרגטית לא מופרעת דרך רקמות העצב-שריר שלהם, היה צורך בפורקן מיני מלא,
ורק דרך החוויה המספקת של איחוד מלא ואוהב עם אדם אחר, יכול היה הגופנפש של המטופל להשתחרר מאנרגיה צבורה, לחצי מתח ולנוירוזות.
בתארו את החוויה האורגזמית האידיאלית, ואשר שיאה בשחרור הטוטאלי של האנרגיה המינית,
זיהה רייך ארבעה שלבים מוגדרים ונחוצים של תהליך אנרגטי :
1. מתח
2. טעינה
3. פורקן
4. הרפייה
כל ארבעת שלבים אלו יוצרים יחד את מה שנקרא "מחזור האורגזמה".

              הפסקאות הבאות מתוך סיפרו של ג'ק רוזנברג "Total Orgasm "
              מסבירות ומדגימות בבהירות את מחזור האורגזמה המלא והבריא :

"ניתן לחלק את האורגזמה לארבעה חלקים משמעותיים, אף כי מציאות כולם זורמים יחד,
ארבעת החלקים מסומנים בתרשים ומחולקים באופן הבא :
A. ריגוש
B. המשך הריגוש (אשר גם בונה את הטעינה ויש המשתמשים כאן במושג 'פלאטו').
C. פורקן המתח המצטבר (הרפלקס האורגזמי).
D. התרה (שלב ההחלמה).

(דיאגרמה "מחזור התגובה המינית" ע"פ מסטרס וג'ונסון)     
 

 

שלב A . (ריגוש) כולל גירויים מכול סוג, כתוצאה מראייה, מדיבור, מחשיבה... כל דבר המעורר ריגוש
הוא צורה של משחק מוקדם.
הקטע בדיאגרמה המכונה 'משחק מוקדם' מתייחס לשלב בו עצם המגעים והנשיקות וכד' מתחילים.
כאשר הריגוש גובר, מתרחשת הגברה פתאומית של אנרגיה המתחילה לעלות את הגרף למעלה,
לקראת האורגזמה, וזה עשוי להיות הזמן של החדירה, אך לא בהכרח ; בכול מקרה, בנקודה זאת
אפשרות ההגעה לאורגזמה נעשית סבירה יותר.
כך מתחילה צבירת האנרגיה ואחסנתה (ריגוש). זה הוא שלב הטעינה.
מתחילת התהליך כוונו תנועותיכם על-ידי הראש (בשליטת האגו). תנועות אלו עשויות להיות איטיות, עדינות ונינוחות, ואפשר לקטוע אותן כדי לאפשר כל מיני דברים נעימים, כמו תנוחות שונות, מנוחה, וכול מה שמרגישים כנכון.
אם מתרחשת הפרעה, לרוב אין זה מפריע למהלך הריגוש.
בנקודה 1. (ריגוש) מתחיל איבוד השליטה של האגו.
בנקודה 2. (טעינה) נקודת אי-הנמנעות, גובר קצבן של התנועות המיניות וכמו כן גם תנועות הגוף הבלתי רצוניות.
בנקודה זאת, שליטה רצונית על מהלך הגירוי נעשית לבלתי אפשרית. הגירוי הגופני נעשה מרוכז יותר באברי המין, ומחילה תחושה מסוימת של התמוססות.
גירוי זה מתחיל את ההתכווצויות הלא רצוניות הראשונות של כל מערכת השרירים של אברי המין ורצפת האגן.
התכווצויות אלו מתרחשות בגלים והן מגיעות לשיאן בתנועה שלמה קדימה של האגן בזמן ההתזה.
אצל נשים מתרחש כיווץ של מערכת השרירים החלקים של הנרתיק ; ככול שהאורגזמה בעלת עוצמה רבה יותר, כך ההתכווצויות ניכרות יותר.
אצל גברים ההתכווצויות מתחילות את ההתזה. עם כל הדיפה, האגן נמשך קדימה ולמעלה, כל השרירים הכופפים בבטן מתכווצים בחוזקה ובאותו הזמן האזור של הגב התחתון משוחרר לחלוטין. חלק מן האנשים אינם מצליחים להרפות את אזור הגב התחתון בזמן המשגל ויכולים לסבול אחר כך מכאבי גב. בעיקרון מה שקרה להם זה שהם פעלו כנגד עצמם. יש המקשרים את כאבי הגב התחתון גם ל 'פעילות מינית רבה מדיי', אך למעשה הגורם הוא לא יותר מדיי מין אלא אחזקה רבה מדיי.

 

מנקודה 2. (טעינה) ואשר ממנה אין חזרה, ועד לסיום התנועות הלא רצוניות בנקודה 4,
מתקיים זמן של עונג מתגבר אשר ניתן לכנותו "השיא האורגזמי".
בנקודה 4, מתחיל לפחות הגירוי, ומודעות ושליטה מתחילים לחזור אל הגוף.
התנועה הלא רצונית נמשכת עוד זמן מה עד נקודה 5, אשר אז מגיעה הרפיה.
שלב 4, זה זמן ההתרה ו/או ההחלמה, זמן אשר בו גירוי נוסף לאורגזמה עדיין לא אפשרי.
אצל נשים יכול זמן זה להימשך מכמה שניות ועד שעה ויותר.
אצל גברים זמן ההתרה וההחלמה ארוך יותר, וברוב המקרים הגבר צריך להמתין בין 5-חמש דקות
ועד לשעה ויותר עד כי יהיה יוכל לחזור שוב על המחזור האורגזמי.

 

" לסיכום ניתן להגיד, כי הגוף מתחיל בתור "ישות חושבת",
אשר מקבלת את העונג האפשרי מתוך מה שהראש, האגו, מחליט שיהיה מענג.
ככול שהתנועות במשגל, או בגירוי נמשכות, כאשר הרפלקסים האורגזמיים משתלטים, מתחילות תנועות האגן, והאדם יוצא "מכלל שליטה" (מכלל שליטת השכל).
בהדרגה משתנה כיון התנועה כך שההדיפה קדימה של האגן נעשית יותר ויותר מן הקרקע או הרגליים... ואז מגיעה נקודת אי-הנמנעות, ואחריה זורמת התנועה למעלה מאגן הירכיים אל הראש, ובמקביל מרפה האגו את שליטתו כאשר האדם זורם כול כולו עם האיכות הממיסה של הרפלקס האורגזמי ".
Total Orgasm" By Rosenberg "

 

ושוב, אם מחזור זה נחסם או נקטע באיזושהי נקודה של התהליך, הפרט לא יחווה אורגזמה מלאה,
והאנרגיה הצבורה תמשיך להפעיל את הגופנפש. מתח לא מפורק ימשיך לההצטבר וייצור לחץ וקונפליקטים נוספים.

בין השנים 1974-1979  הייתי מנהל פרויקט SAGE בברקלי, קליפורניה.
זה היה פרויקט בו עבדנו עם גברים ונשים בני שישים וחמש ומעלה
בשיטות הוליסטיות כדי לעודד התפתחות עצמית ובריאות משופרת.
בפרויקט זה ניסינו לחשוף קשישים שונים לכמה טכניקות של שיפור הבריאות,
כדי לראות אם יש בהן כדי לעזור לקשישים להחזיר את החיוניות לגופם,
להמריץ מחדש את עמדותיהם ורגשותיהם, ולעורר את מוחותיהם.
הרעיון מאחורי הפרויקט היה,
שהשנים המאוחרות עשויות להיות הזמן האידיאלי לצמיחה אישית ולהתפתחות פנימית.
וכמו כן קיווינו שאם האנשים האלו ימצאו דרכים לשיפור בריאותם והרגשתם האישית,
אולי נוכל להבין טוב יותר את טבען של שיטות רבות לפיתוח בריאות משופרת וצמיחה אנושית.
במשך שנות הפעלתו של הפרויקט היו לנו הצלחות ללא הרף כאשר חזרנו וגילינו
שאנשים קשישים מסוגלים בהחלט לצמוח, להשתנות ולהתקדם ממש כמו הצעירים.
היות ואני עובד גם עם מבוגרים וגם עם צעירים בעבודתי הפרטית ובסדנאותיי, נתאפשר לי לצפות
בהשפעות קצרות מועד וארוכות טווח של בלימה, חסימות ושיריון פסיכו-רגשי, והופתעתי לגלות שאפילו בשנות החיים המאוחרות מסוגל הגופנפש לגדול, להשתנות ולחדש את רקמת השריר ושחרר מתח ולחץ.
לדוגמא,
באחת הפגישות הנחיתי תרגיל אשר היה מבוסס על תנועה ביו-אנרגטית שמטרתה לשחרר את אגן הירכיים.
מאחר ואנשים קשישים רבים סובלים ממתח שרירים רב באגן, התרגיל הוא דרך נפלאה לשחרור,
כך שהם יוכלו לשוב ולצעוד בזריזות.
התרגיל כולל עמידה ברגליים מפושקות ברוחב הכתפיים, עם הידיים על המותניים,
לאט מאוד מסובבים את המותניים כך שיוצרים מעגל תנועה עם האגן.
אם תנועה זאת הייתה מתבצעת במהירות, היא הייתה מזכירה אדם המסובב חישוק הולה-הופ.
מבצעים את התרגיל 10-עשר פעמים לכול כיוון.
כל חברי הקבוצה נתבקשו לכלול תנועה זאת במסגרת ההתעמלות היומיומית שלהם,
עם הוראות לשים לב כיצד תנועה זאת משפיעה על הליכתם ועל ישיבתם.

בשבוע לאחר מכן דיווחו כמעט כל חברי הקבוצה שהם הרגישו כמות עצומה של אנרגיה מינית משוחררת.
ככול שתרגלו את התנועות כל יום ובהדרגה הגמישו את שרירי המותניים והאגן,
וכמו כן גם השתחררו תשוקות והרגשות מיניות אשר היו נעולות זמן רב על בריח.
כאילו תחושות והרגשות אלו נרדמו. אם בגלל חוסר פעילות או חוסר רגישות,
וכעת שבו והתעוררו על-ידי החייאת השרירים והעצבים אשר קשורים אליהם.
ניסיון זה אישר את אמונתי שאנרגיות חסומות אלו לא נעלמות, אפילו אצל אנשים קשישים, אלא נשארות רדומות, וחיות בתור זיכרונות ופנטזיות בתוך הרקמה השרירית אשר התקשתה ובתוך שיריון הגוף, ואפשר לפעמים לחשוף ולשחרר את החסימות הרגשיות אלו באמצעים גופניים טהורים.
לאחר שההרגשות המיניות האלו עלו מחדש על-פני השטח, ניסינו להתמודד עם השפעתן בקבוצה שלנו.
חברי הקבוצה חשו תחושות מעורבות לגביי חווית האנרגיה המינית המחודשת,
מכיוון שלרבים לא היות בני זוג או מאהבים, כדי לחלוק איתם את הגילוי המחודש של תשוקותיהם המיניות.
כמה מחברי הקבוצה סברו,
שמאחר ואינם יכולים לפרוק את הרגשותיהם ותחושותיהם המיניות, הם מעדיפים לא להיות מודעים להם,
וכי ייתכן ובמודע הם הסיטו את תשומת ליבם מן האגו זמן רב לפני כן. כאשר עצם המיניות נעשתה מביכה לגביהם.
בדיון שלנו הועלה הרעיון, שיחסים מיניים כוללים הרבה יותר מאשר משגל ופורקן מתח.
אף כי פעילויות אלו רצויות כשלעצמן.
בכול זאת, כאשר הקשישים חלקו את רגשותיהם ואת זיכרונותיהם, התברר לי יותר ויותר כי הצד החשוב ביותר של חיי המין שלהם נבע מן האופן אשר בו החוויה המינית אפשרה להם להתקרב נפשית אל אדם אחר,
ועל-ידי כך לחלוק את מלוא חייהם בחיבוק האוהב של האיחוד המיני.

לסיכום,
התצפיות הקליניות של רייך לגביי היחס אשר בין – שיריון, נוירוזה ופוטנציה אורגזמית
שכנעו את רייך לא רק בכך ש, השיריון מפחית את זרימת האנרגיה המינית (האורגון) דרך הגופנפש,
ובכך מכשיל את מימוש המחזור האורגזמי השלם, אלא גם שהדרגה בה המטופלים של רייך חסמו ושירינו את עצמם ככול הנראה משקפת את דרגת היותם בריאים וחיים, ולכן מסוגלים לפיכך לחוות אהבה פתוחה ובשלה עם אדם אחר.

ככול הנראה, ככול שהגופנפש הולך ונחסם, האורגזמה נחלשת ובמקביל כל הרגשות ויחסי הגומלין נעשים קהים ומוגבלים במידה מסוימת.
לבסוף מאבד האדם את יכולתו להגיע לפורקן אורגזמי מלא, כאשר האורגזמה דועכת מחוויה מעשירה ומספקת הכוללת את הגופנפש כולו, עד לחוויה גניטאלית דלה ומהוססת או לחילופין,
רייך גילה כי כאשר הוסרו השיריון והחסימות, מטופליו היו מסוגלים להגיע ליכולת אורגזמית מלאה,
ועל-ידי כך השיגו שיחרור רב יותר ממתחים, מקונפליקטים, מלחץ והתנהגות נוירוטית.
חשוב להדגיש כי בעיניי רייך,
מודעות ופורקן מיניים היוו את נקודת ההתפתחות הגבוהה ביותר האפשרית באורגניזם האנושי.
כאשר רייך דיבר על תפקוד מיני
הוא התייחס לגופנפש בכללותו כיחידת אנרגיה הוליסטית.
כדי שהעצמי המיני יוכל לבטא חופש ופתיחות, האדם כולו חייב להיות פתוח ומשוחרר.
וכך, בעוד שאברי המין והאזור הגניטאלי הם המוקדים הראשיים למגע מיני וליחסים מיניים.
הגופנפש כולו חייב להיות פתוח וזמין כדי שתתממש חוויה אורגזמית אוהבת ומלאה.
לדעתי, במחקרו של רייך על המיניות האנושית,
יש שני היבטים מעוררי הערצה באופן בלתי רגיל.
את הראשון ניתן להעריך רק בעקבות ההבנה שעבור רייך התפקוד המיני הבריא היה עדות לדרגת המודעות העליונה אשר אליה יכול האדם להגיע, ומנקודת ראות זאת יש לשבח את רייך אשר עסק באופן ישיר וישר בגילויים הפסיכוסומאטיים של חסימה מינית ושל התפקוד המיני.
החידוש החשוב ביותר של רייך ביחס לבני דורו ולאלו אשר קדמו לו, הייתה הנכונות שלו לנטוש את תחום המילים והאינטלקט ולהתחיל לעבוד באופן ישיר יותר עם ההיבטים הגופניים כמו גם הפסיכוסומאטיים של האדם.


ושנית, יש לשבח את רייך על הגישה ההוליסטית איתה הוא ניגש למיניות ולהפרעות בתפקוד המיני,
כפי שכותב 'דייוויד בואדלה' :

 

" קינסי ומסטרס וג'ונסון, הפרידו את התגובה האורגזמית מכוליות היחסים וניסו להתבונן בה בתור תהליך אובייקטיבי אשר ניתן למדידה ולכימות. בעוד שרייך ראה את החוויה האורגזמית בתור דבר בלתי נפרד ממערכת התגובות הכלליות ויכולת יצירת הקשר של האדם.
לדעתו של רייך הפרעות בחוויה האורגזמית שיקפו הפרעות באישיות,
והיו קשורות בבריאותו הכוללת של האורגניזם מן הבחינה הפסיכוסומאטית.
" The Evolution of his work" Boadella on Wilhelm Reich

 

אפשר לומר, בשבח רמת ההתפתחות הנוכחית שלנו, שדעותיו ושיטותיו של רייך
זכו לבסוף לקרקע פורייה בארצות הברית, בה הן יכולות לגדול ולהתפתח.
רבות מן הטכניקות הפופולאריות ביותר בתחום הצמיחה האנושית, והתרפיה התבניתית (גשטאלט), טיפול קבוצתי, ביו-אנרגיה, מודעות חושית, רולפינג, שיטת פלדנקרייז ותרפיה פרימאלית – כולן במידה מסוימת הם צאצאים ישירים של גישתו של רייך לגופנפש, משום שבכול אחת מן הגישות האלו,
מצויה ההכרה בקשרי הגומלין אשר בין נפש, גוף ורגשות, וכול אחת מנסה להוסיף ולאחד אותן על-ידי מחקר
ועשייה יצירתיים וזהירים.

ניתן לראות בדיון מזווית הראייה הטנטרית למיניות, אשר מדגישה את הצדדים הרוחניים של האיחוד המיני הרבה יותר מאשר רייך. ובמקביל, בעוד רייך חשב כי הפורקן האורגזמי מהווה את שיאו האופטימאלי של החיבוק המיני, היוגה של הנזירות הטנטרית מנסה לתעל את האנרגיות המיניות והאורגזמיות להתפתחות גבוהה יותר,
על-ידי בלימה זהירה של האורגזמה.

ציטוט מעמודים 93-106 "גופנפש – BODYMIND " מאת : קן דיכטוואלד  Ken Dychtwald
1977.

גורדייף אמר פעם כאשר דיבר על 'טיפוסים' :
" האם שמתם לב למשקל העצום אשר יש ל 'טיפוס' ביחסים ביחסי גבר ואשה ?"
"אני שמתי לב" אמרתי, "ש, כל גבר מתקשר כל חייו לנשים מטיפוס מסוים.
כאילו נקבע מראש טיפוס האישה לכול גבר וטיפוס הגבר לכול אישה".
גורדייף אמר : " יש בזה הרבה מן האמת. אך בצורה הזאת הדברים הם כמובן, הרבה יותר מדיי כלליים.
למעשה לא ראית טיפוסים של גברים ונשים, אלא טיפוסים של מאורעות.
מה שאני דן בו, נוגע לטיפוס האמתי, כלומר, למהות.
אילו היו יכולים בני-האדם לשכון בתוך מהותם, היה טיפוס אחד מוצא תמיד את הטיפוס המתאים,
וטיפוסים לא מתאימים לא היו מתקשרים לעולם.
אך, אנשים שוכנים בתוך אישיותם. לאישיות יש את האינטרסים ואת הטעמים שלה,
ואשר אין להם דבר עם האינטרסים של המהות.
האישיות, במקרה שלנו, היא תוצאת עבודתם הבלתי נכונה של המרכזים.
מן הסיבה הזאת האישיות עלולה לסלוד בדיוק מ, מה שהמהות אוהבת ולאהוב את מה שאין המהות אוהבת.
זה המקום בו מתחיל המאבק בין המהות לאישיות.
המהות יודעת מה היא רוצה אך היא איננה יכולה להסביר זאת.
האישיות איננה רוצה לשמוע על כך והיא לא מתחשבת בכך כלל. יש לה תשוקות מ, שלה.
והיא פועלת על-פי דרכה שלה. אך כוחה איננו מגיע מעבר לאותו הרגע. אחר כך, בדרך זאת או אחרת,
צריכות שתי המהויות לחיות יחד. והן שונאות זו את זאת. שום משחק אין ביכולתו להועיל כאן.
בסופו של דבר יד המהות, הטיפוס, על העליונה והיא המכריעה.

במקרה זה לא ניתן לעשות שום דבר מתוך שיקול הדעת או מתוך היגיון.
גם מה שקוראים לו 'אהבה' אין בידה לעזור, כי האדם המכאני לא יכול, במובן האמתי של המילה,
לאהוב – אצלו 'זה אוהב' או 'זה איננו אוהב'.
        
בו בזמן ממלא המין תפקיד עצום בקיום המכאניות של החיים.

כל דבר אשר אנשים עושים קשור ב 'מין' :
פוליטיקה, דת, אמנות, תיאטרון, מוסיקה – כולם 'מין'.
הסבורים אתם שאנשים הולכים לתיאטרון או לכנסייה להתפלל או לראות מחזה חדש ?
דבר זה איננו אלא אמתלה.
העיקר בתיאטרון ובכנסייה שיהיו נשים רבות או גברים רבים.
זה מרכז הכובד של כל ההתכנסויות.
מה מביא לדעתכם אנשים לבתי-קפה, למסעדות, לחגיגות שונות ?
דבר אחד בלבד : מין.
זה הוא הכוח המניע העיקרי של כל המכאניות. כל השינה וכול ההיפנוזות תלויות בו..
                 
עליכם לנסות ולהבין מה כוונתי.
המכאניות מסוכנת במיוחד כאשר אנשים מנסים להסביר אותה מתוך משהו אחר ולא מתוך מה שהיא באמת.
כאשר המין מודע לעצמו בצורה ברורה והוא לא עוטף את עצמו בשום דבר אחר,
אז הוא לא המכאניות אשר עליה אני מדבר. אדרבה, המין אשר קיים בפני עצמו והוא בלתי-תלוי בשום דבר אחר הוא כבר הישג גדול. אך הרע נובע מההונאה העצמית הבלתי-פוסקת הזאת. "

מישהו שאל : " מה היא איפה המסקנה – האם הדבר צריך להיות כך, או צריך לשנותו ? "

גורדייף חייך.
וגורדייף אמר : "זה מה שאנשים שואלים תמיד".
"יהיה אשר יהיה הדבר אשר הם מדברים בו,
הם שואלים : האם חייב זה להיות כך וכיצד אפשר לשנותו, כומר : מה יש לעשות במקרה כזה ?
כאילו אפשר לשנות משהו, כאילו אפשר לעשות משהו.
לפחות הייתם חייבים כבר להיווכח עד כמה תמימות השאלות האלו.
כוחות קוסמיים יצרו מצב עניינים זה, וכוחות קוסמיים מכוונים אותו, ואתם שואלים :
האם אפשר להניח אותו ככה או שמא האם אפשר לשנותו ?
אלוהים עצמו לא יכול לשנות דבר ! האם תזכרו את מה שנאמר על 48-ארבעים ושמונה החוקים ?
אותם אי אפשר לשנות, אך אפשר להשתחרר מחלק ניכר מהם.
כלומר, קיימת האפשרות לאדם לשנות את מצב העניינים לגבי עצמו.
ניתן להיחלץ מהחוק הכללי.
עליכם להבין שבמקרה זה כבכול המקרים האחרים החוק הכללי איננו ניתן לשינוי,
אך האדם יכול לשנות את מעמדו שלו ביחס לחוק הזה ובידו להימלט ממנו.
על אחת כמה וכמה אמור הדבר בחוק שעליו אני מדבר, כלומר בכוחו של המין לגביי אנשים ;
כלולות בו אפשרויות רבות ושונות. הוא הסיבה העיקרית לעבדות,
והוא גם האפשרות העיקרית לשחרור.
זה הדבר שעליכם להבין.
זה ה"לידה מחדש" שעליה דיברנו לפני כן,
תלויה באנרגיה המינית לא פחות משתלויה בה הלידה הפיזית והתרבותית של המין האנושי.

 

"מימן" סי – 12 , הוא ה 'מימן' המהווה את המוצר הסופי של טרנספורמציית המזון באורגניזם האנושי.
זה הוא החומר שהמין פועל באמצעותו ושהמין מייצר אותו.   
הוא 'זרע' או 'פרי'.
'מימן'  סי – 12 , יכול להפוך ל-דו של האוקטבה הבאה בעזרת 'זעזוע' נוסף.
אך ל 'זעזוע' הזה יכול להיות טבע כפול ואוקטבות שונות עשויות להתחיל.
האחת מחוץ לאורגניזם שיצר את  סי - 12 ,  והאחרת באורגניזם עצמו.
איחוד  סי-12 , הזכרי והנקבי וכל הכרוך בו הוא ה'זעזוע' מן הסוג הראשון,
והאוקטבה החדשה המתחילה בעזרתו מתפתחת באופן עצמאי כאורגניזם חדש או בחיים חדשים.

זאת הדרך הנורמלית והטבעית לשימוש באנרגיה של סי – 12  .
אך באותו אורגניזם עצמו יש אפשרות נוספת. וזאת היא האפשרות לברוא חיים חדשים, בתוך האורגניזם הקיים.
אשר בו נוצר סי – 12 .
ללא איחודם של שני העקרונות, הזכר והנקבה. אז, מתפתחת בתוך האורגניזם, לא מחוצה לו, אוקטבה חדשה.
זוהי לידתו של 'הגוף האסטרלי'.
עליכם להבין ש 'הגוף האסטרלי' נולד מאותו החומר שממנו נולד הגוף הפיזי,
אלא שהתהליך הוא שונה.
כל הגוף הפיזי כולו, כול תאיו, נעשים חדורים, כביכול, בהאצלות של החומר  סי – 12 .
וכשהם נעשים רוויים במידה מספקת, מתחיל החומר  סי – 12  להתגבש.
התגבשות החומר הזה היא היווצרותו של ה 'גוף האסטרלי'.
          
מעברו של החומר  סי – 12 – C למצב של האצלות,
והתהוותו ההדרגתית של האורגניזם כולו בהאצלותיו
הוא מה שהאלכימיה מכנה בשם טרנסמוטציה או טרנספורמציה.
טרנספורמציה זו של הגוף הפיזי לגוף האסטרלי היא בדיוק מה שכינתה האלכימיה בשם טרנספורמציה
של ה 'גס' ל 'עדין' או טרנספורמציה של מתכות פשוטות לזהב.
            
טרנסמוטציה כוללת, כלומר, ההיווצרות של ה 'גוף האסטרלי', אפשרית רק באורגניזם בריא. הפועל בצורה נורמלית. באורגניזם חולה, או בעל סטיות, או שיש בו מום, שום טרנסמוטציה איננה אפשרית ".

שאלנו את גורדייף : " האם יש הכרח בפרישות מינית מלאה לשם הטרנסמוטציה
והאם מועילה הפרישות המינית בדרך כלל לעבודתו של האדם על עצמו ?"

גורדייף אמר : " יש כאן מספר שאלות ולא שאלה אחת,
ראשית, לטרנסמוטציה דרושה פרישות מינית רק במקרים מסוימים, כלומר אצל טיפוסים מסוימים של אנשים.
אצל אחרים פרישות זאת איננה נחוצה כלל. ואצל אחרים היא באה מאליה כאשר מתחילה טרנסמוטציה.
אבהיר לכם זאת יותר, אצל טיפוסים מסוימים יש הכרח בפרישות מינית ממושכת ומלאה על-מנת שהטרנסמוטציה תתחיל ; פירוש הדבר, במילים אחרות, שללא פרישות ממושכת ומלאה לא תתחיל הטרנסמוטציה.
אך משהתחילה, אין הפרישות נחוצה עוד.
במקרים אחרים, כלומר, לגביי טיפוסים אחרים, יכולה טרנסמוטציה להתחיל תוך כדי חיים נורמאליים – ואדרבה,
היא עשויה להתחיל מוקדם יותר ולהתנהל טוב יותר תוך כדי פיזור חיצוני גדול מאוד של אנרגיה מינית.
במקרה השלישי אין התחלתה של הטרנסמוטציה דורשת פרישות אך משהתחילה הרי היא נוטלת את כל האנרגיה המינית ושמה קץ לחיים המיניים הנורמאליים או לפיזור החיצוני של האנרגיה המינית.

ולשאלה השנייה : "האם הפרישות המינית מועילה או לא מועילה לעבודה ?"
התשובה היא כי היא מועילה אם היא קיימת בכול המרכזים.
אם יש פרישות במרכז אחד וחופש מלא של דמיון במרכזים האחרים, הרי לא ייתכן דבר גרוע מזה.
ועוד :
הפרישות עשויה להיות מועילה אם יודע האדם מה לעשות באנרגיה שהוא חוסך בדרך זו.
אם איננו יודע מה לעשות בה. לא יוכל להפיק כל תועלת מהפרישות. ".

שאלנו : "בכלל, מהו אורח החיים הנכון ביותר מבחינה זאת מנקודת ראותה של העבודה ?".

גורדייף השיב :
" אי אפשר לומר. הריני חוזר ואומר שאם אין אדם יודע מוטב לו שלא לנסות דבר.
כל עוד אין לו ידע חדש ומדויק, די בהחלט אם ינחו את חייו הכלליים והעקרונות המקובלים.
אם מתחיל האדם ליצור תיאוריות או להמציא המצאות בתחום הזה, יביא הדבר רק למחלת-נפש.
אך יש לזכור שוב שרק למי שהוא נורמאלי לחלוטין בכול הנוגע למין יש סיכוי כלשהו בעבודה.
כל סוג של 'מקוריות', 'טעמים מוזרים', תשוקות מוזרות,
או מאידך, פחדים, 'בלמי זעזועים' הפועלים בלי הרף, חייבים להתחסל למן ההתחלה.
החינוך המודרני והחיים המודרניים יוצרים מספר עצום של פסיכופאטיים מיניים.
להם אין בעבודה שום סיכוי.

 

בכלל, יש רק שתי דרכים נכונות להוצאתה של האנרגיה המינית – חיים מיניים נורמאליים וטרנסמוטציה.
כל ההמצאות בתחום הזה מסוכנות מאוד.
בני אדם ניסו לנהוג בפרישות למן הימים הקדומים ביותר.
לפעמים, לעתים נדירות מאוד, הביא הדבר לתוצאה כלשהי.
אך ברוב המקרים, מה שמכנים פרישות אינו אלא המרתן של תחושות נורמאליות בתחושות בלתי נורמאליות,
משום שאת הבלתי נורמאלי ניתן להעביר ביתר קלות.
אבל לא על כך מבקש אני לדבר.
רוצה אני שתבינו היכן נעוץ הרע מכול רע והגורם העיקרי לעבדות.
אין הוא במין עצמו, כי אם בשימוש לא נכון במין - כאן קיימת שוב אי-הבנה.

אנשים חושבים בדרך כלל שהמדובר בהפרזה או בסטיות.
אך אלו הן צורות בלתי מזיקות יחסית של שימוש לא נכון במין.
יש להכיר היטב את מכונת האדם על-מנת להבין מה הוא שימוש לא נכון במין במובנן האמתי של המילים האלו.
פירושן פעולתם הבלתי נכונה של המרכזים ביחס למין,
כלומר, פעולתו של המרכז המיני דרך מרכזים אחרים, ופעולת מרכזים אחרים דרך המרכז המיני ;
או, ביתר דיוק,
פעולת המרכז המיני באנרגיה שאולה ממרכזים אחרים ופעולת מרכזים אחרים באנרגיה שאולה מן המרכז המיני. ".

אחד הנוכחים שאל : "האם אפשר לראות את המין כמרכז בלתי תלוי ?".
גורדייף אמר : " אפשר.  אם רואים בו-בזמן את הקומה התחתונה ככללות אחת ;
ואז ניתן לראות את המין כחלק המנטרל של המרכז המוטורי. ".

אחר שאל : "באיזה מימן פועל המרכז המיני ?"
השאלה הזאת עניינה אותנו זמן ממושך אך לא היינו מסוגלים לענות עליה קודם לכן.
וגורדייף, כאשר נשאל לפני כן, נמנע תמיד מתשובה ישירה.

הפעם גורדייף אמר :
" המרכז המיני פועל בעזרת 'מימן'- 12 , כלומר הוא צריך לפעול בעזרתו.
זה הוא  סי – 12 , אך עובדה היא כי רק לעתים נדירות מאוד הוא פועל באמצעות המימן שלו.
הצדדים הבלתי נורמאליים בפעולת המרכז המיני דורשים עיון מיוחד.
ראשית, יש להעיר שבאורח נורמאלי אין במרכז המיני, כמו במרכז הרגשי הגבוה ובמרכז השכלי הגבוה,
שום צד שלילי.
בכול המרכזים האחרים פרט לגבוהים, במרכז השכלי, הרגשי, המוטורי והאינסטינקטיבי,
בכולם יש כביכול שני חצאים – החיובי והשלילי ; חיוב ושלילה, או 'כן' ו 'לא' במרכז השכלי,
תחושות נעימות ולא נעימות במרכז המוטורי ובמרכז האינסטינקטיבי.
אין שום חלוקה כזאת במרכז המיני.
אין בו צדדים חיוביים ושליליים.
אין בו שום תחושות לא נעימות או רגשות לא נעימים ;
יש תחושה נעימה, רגש נעים, או שאין שום דבר – העדרה של כל תחושה, קהות גמורה.
או כתוצאה מפעולתם הבלתי נכונה של המרכזים
קורה לעתים קרובות שהמרכז המיני מתאחד עם החלק השלילי של המרכז הרגשי,
או עם החלק השלילי של המרכז האינסטינקטיבי.
ואז, גירויים מסוג מסוים או אפילו גירויים כלשהם של המרכז המיני,
גורמים לרגשות לא נעימים ולתחושות לא נעימות.
אנשים המתנסים ברגשות ובתחושות כאלו,
שנתעוררו בהם באמצעות רעיונות ודמיון הקשורים במין.
נוטים לראות בהם מעלה יתרה או משהו מקורי ; למעשה אין זו אלא מחלה.
כל הקשור במין צריך להיות נעים לאדם או להשאירו אדיש.
תחושות ורגשות לא נעימים באים כולם מן המרכז הרגשי או המרכז האינסטינקטיבי.
זה הוא  ' שימוש לא נכון במין '.
יש עוד לזכור שהמרכז המיני פועל באמצעות 'מימן' 12.
פירוש הדבר שהוא חזק ומהיר מכול המרכזים האחרים.
המין שולט, למעשה, בכול יתר המרכזים.
הדבר היחיד המכניע את המרכז המיני בנסיבות רגילות, כלומר כשאין לאדם לא תודעה ולא רצון,
הם 'בלמי זעזועים'.
ביד 'בלמי הזעזועים' להביא את המין לידי ביטול גמור, כלומר ביכולתם להפסיק את ביטוייו הנורמאליים.
אך אין בידם לחסל את האנרגיה שלו. האנרגיה נשארת ועוברת למרכזים האחרים, במוצאה לעצמה ביטוי דרכם ; במילים אחרות, המרכזים האחרים גוזלים מן המרכז המיני את האנרגיה שאין הוא משתמש בה בעצמו.

 

אפשר לזהות את האנרגיה של המרכז המיני בעבודת המרכז השכלי, המרכז הרגשי והמרכז המוטורי
לפי 'טעם' מיוחד במינו, שילהוב מיוחד במינו, להט שאינו מתחייב מטבע העניין הנדון.
המרכז השכלי כותב ספרים,
אך בהשתמשו באנרגיה של המרכז המיני אין הוא עוסק סתם בפילוסופיה, במדע,
או במדיניות – הוא תמיד נלחם, מתווכח, מבקר, יוצר תיאוריות סובייקטיביות חדשות.

המרכז הרגשי מטיף לנצרות, לפרישות, לסגפנות, או לפחד ואימה מן החטא, מן הגיהינום, מעינויי החוטאים,
מן האש הנצחית, כל זאת באנרגיה של המרכז המיני...
או מאידך הוא מחולל מהפכות, שודד, שורף, הורג, שוב באותה האנרגיה.

המרכז המוטורי מעסיק את עצמו בספורט, משיג שיאים שונים, מטפס על הרים, קופץ, מסייף, מתאבק, נלחם, וכו'.
בכול המקרים האלו, כלומר בפעילות המרכז השכלי, כמו בפעולת המרכזים הרגשי והמוטורי כשהם פועלים באמצעות האנרגיה של המרכז המיני, מוצאים תמיד את הלהט המיוחד הזה ועמו את חוסר התועלת של העבודה הנדונה.

לא המרכז השכלי, לא הרגשי ולא המוטורי,
לא יוכלו ליצור אי-פעם דבר מועיל כלשהו באמצעות האנרגיה של המרכז המיני.
זוהי דוגמא לשימוש לא נכון במין.

אך זה הוא רק צד אחד של העניין,
צד אחר הוא העובדה שכאשר האנרגיה של המרכז המיני נגזלת על-ידי המרכזים האחרים
ומבוזבזת על-ידי עבודה חסרת ערך.
לא נותר למרכז המיני מאומה לעצמו ועליו לגנוב אנרגיה של מרכזים אחרים.
ירודה וגסה משלו בהרבה.
ואף על-פי כן, חשוב המרכז המיני מאוד לפעילות הכללית, במיוחד לגידול הפנימי של האורגניזם,
מפני שבהיותו פועל ב 'מימן' 12, יכול הוא לקבל, מזון הרשמים העדין חשוב מאוד ליצירת ה'מימנים' הגבוהים.
אך כאשר המרכז המיני פועל באמצעות אנרגיה שאינה שלו, כלומר,
במימנים הנמוכים יחסית 48 ו-24, נעשים הרשמים שלו גסים בהרבה,
והוא חדל למלא באורגניזם את התפקיד אשר היה יכול למלא.
בו בזמן יוצרת התחברותו עם המרכז השכלי וניצול האנרגיה שלו על-ידי מרכז זה דמיון מופרז מדיי על נושא המין, ובנוסף לכך נטייה לבוא על סיפוקו מהדמיון הזה. חיבור עם המרכז הרגשי יוצר סנטימנטליות,
או להיפך – קנאה, אכזריות. זוהי שוב דוגמא של "שימוש לא נכון במין".

מישהו מן הנוכחים שאל : "מה יש לעשות על מנת להיאבק בשימוש לא נכון במין ?"

גורדייף צחק.
ואמר : " ציפיתי בדיוק לשאלה הזאת.
אך חייבים אתם להבין שאי-אפשר להסביר לאדם אשר טרם התחיל לעבוד על עצמו
ושאינו יודע את מבנה המכונה האנושית מה פירושו של 'שימוש לא נכון במין',
ממש כפי שאי-אפשר לומר לו מה יש לעשות בכדי להימנע משימושים בלתי נכונים אלו.

עבודה נכונה של אדם על עצמו מתחילה ביצירתו של מרכז כובד קבוע.
משנוצר מרכז כובד קבוע, מתחיל כל דבר אחר להסתדר ולמצוא את מקומו בכפיפות לו.
השאלה מסתכמת בזאת : ממה וכיצד  ניתן ליצור מרכז כובד קבוע?
ועל כך ניתן לענות שרק עמדתו של אדם כלפיי העבודה, כלפיי בית-הספר,
הערכתו את העבודה והיווכחותו במכאניות ובחוסר המטרה של כל דבר אחר, יכולים ליצור בתוכו מרכז כובד קבוע.
תפקידו של המרכז המיני ביצירת שיווי-משקל כללי ומרכז כובד קבוע עשוי להיות גדול מאוד.  
לפי האנרגיה שלו, כלומר, אם הוא משתמש באנרגיה שלו, נמצא המרכז המיני ברמתו של המרכז הרגשי הגבוה.
וכול יתר המרכזים כפופים לו.
לכן, לו פעל באנרגיה שלו – היה זה דבר גדול.
דבר זה לבדו היה מורה על רמת הוויה גבוה מאוד באופן יחסי.
ובמקרה זה, כלומר אילו פעל המרכז המיני באנרגיה שלו ובמקומו,
היו כל יתר המרכזים יכולים לפעול כשורה במקומם ובאנרגיה שלהם ".

 עמ' 271-277  " חיפוש אחר המופלא"  מאת :  פ.ד. אוספנסקי           

bottom of page